Trodde inte mina öron....

"Inflyttade 08:or är inga äkta Stockholmare,

Åsikten om att stockholmare är snorkiga, stöddiga, oartiga och egofixerade trendnissar är en missuppfattning. Bara för att du är är 08:a är du inte stockholmare. För att få anse dig vara stockholmare skall du ha bott här i minst tre generationer, det vill säga att du är fjärde generationen invånare i den här stan. Och det är det inte många som är i dag, majoriteten har flyttat hit de senaste 40 åren - vilket betyder att de är första eller möjligen andra generationens folk. 
Det är dessa inflyttade bonnläppar som förstör vårt rykte. De som tror att de måste anamma en rad negativa beteenden för att anses vara stockholmare. Att de är 08:or råder det dock inget tvivel om. 
En äkta stockholmare är urban, artig, hjälpsam, gillar att prata med främlingar, är stolt över sin stad, klagar inte på oväsen från trafiken, bor inte i SoFo med småbarn, springer inte omkring med lattemuggar, skräpar inte ner, kör inte bil i onödan i innerstan, ränner inte på stureplan - det gör bara brats.
Kort sagt: en stockholmare är inte ens oartig mot en lantis som gör sig märkvärdig. Vi lyfter möjligen på ögonbrynet åt den som anser sig förmer för att vederbörande har lyckats köpa en lägenhet till överpris och inrett den enligt Schyffert & Lindströms koncept.
Så - alla ni lantisar som flyttar hit till Eken, tro inte att ni blir stockholmare bara för att ni skaffat ett postnummer som börjar på siffran 1. 
Ni är bara 08:or, lev med det."


Så skrev hon, Marianne Lönnqvist i DN igår....
Jag satt i bilen på jobbet & in kollega hade med sig DN, han satt med näsan i tidningen & plötsligt började han läsa högt, jag lyssnade men till sist var jag tvungen att ta tidningen & läsa själv för jag trodde inte att det var sant! Men så var fallet...
Min åsikt är den att det är människor som Marianne som förstör Stockholmarnas rykte!

Kommentarer
Postat av: Marianne L

Nej det är inte jag som förstör Stockholmarnas rykte. Det är inflyttande lantisar, som TROR att de uppför sig som Stockholmare när de är stöddiga, ohjälpsamma och kaxiga, som de facto uppför sig som fiskmåsar - skränar och skitar ner och anser sig vara STÖRST, BÄST OCH VACKRAST. Detta trots att det är deras högsta dröm är att få vara Stockholmare.

2011-08-06 @ 12:23:40
Postat av: Malin

Klart att de inte bara är du! Men eftersom du lyckades hitta denna lilla blogg så har du ju säkert kollat alla andra oxå & sett att de finns medhåll från vissa & det är NI som får Stockholmare att få dåligt rykte!

Jag är 5:e generationens stockholmare, jag älskar Stockholm! En otroligt vacker stad men med många dryga invånare, mest de som är de "äkta" Stockholmarna! Nu kom min mormor från Göteborg så de är från henne som jag har fått kunskapen att se på mina medmänniskor med respekt & medmänsklighet & ALDRIG känna att jag är bättre än någon annan!! Varesig de är 031:a, 018,0225,0159, 021, äkta/ oäkta, korta/långa, gula/blåa, vi är alla samma skort & korn!

2011-08-06 @ 16:50:33
URL: http://denhandlarommig.blogg.se/
Postat av: Marianne Lönnqvist

OK, Malin, du säger dig aldrig känna att du är bättre än någon annan. Och varför inte det? Det är väl självklart att du kan vara bättre än någon annan, vad är det för bisarrt snack. Lider du av mindervärdeskomplex, eller? Och som en liten kommentar, du och många med dig har uppenbarligen inte förstått att temat för insändaren är SATIR. Satir är att på ett hårt vinklat sätt med vass humor skildra verkligheten men några grader vriden. Uppenbarligen saknar många medborgare språkförståelse, som är grunden för att förstå när något är satir. I stället tycks folk tro att ironi är satir, vilket är helt fel. Ironi är ett otyg, särskilt när den saknar humor och inte går att förstå att den är just ironi. Att samma oförståelse blivit vanlig när det gäller satir är inte mitt ansvar, skyll på den havererade svenskundervisningen.

2011-08-08 @ 11:58:23
Postat av: Malin

Nej Marianne, jag känner inte att jag är bättre än någon annan! Jag kan ha bättre värderingar eller vara bättre på vissa saker men de gör mig inte till en bättre människa över lag...

Något som du verkar ha glömt Marianne är de att det skrivna språket är komplex, olika individer som vi är, har vi även olika sätt att tolka de skrivna språket! Med tanke på den debatt i media som ditt inlägg startade så kan det inte bara vara jag som missade din SATIR, utan såg de mest som ett nedvärderande sätt att se på de som bott utanför Stockholm & som senare flyttat hit av olika anledningar & jag har svårt att förstå ditt inlägg då jag tycker att det är enradigt, enkelspårigt & du drar alla över en kam! Man ska se till den enskilda individen, det är en konst jag bemästrar men som du tydligen saknar....

Jag är även så storsint att jag erkänner att du har en liten poäng i de du skrev, de här med skrik, skrän & nedsmutsning men våra vägar skiljs sedan, det är inte bara nyinflyttade "08:or" som gör detta, det är även 3:e,4:e,5:e kanske t.om 6:e generationens Stockholmare som pysslar med detta & glöm inte turisterna, eller ska dom oxå få sig en skopa av din svårtolkade satir?! Jag respekterar dig & din åsikt men du kan aldrig få mig att dela den med dig för jag finner ingen sanning i den & precis som de skrivna ordet är fritt så är även den enskilde individens tolkning valfri :)

2011-08-09 @ 11:49:37
URL: http://denhandlarommig.blogg.se/
Postat av: Malin

Ett litet tillägg kära Marianne Lönnqvist, är de inte bättre att signa med sitt egna namn?! Eller är det så att Blondin Bella kanske kan klinga lite illa med tanke på att du INTE är 4:e generationens Stockholmare & hänger mest med folk på Stureplan, dem du kallade brats...

Å du frågade om jag hade mindervärdeskomplex, kan inte mer än att skratta :)

2011-08-09 @ 18:54:40
URL: http://denhandlarommig.blogg.se/
Postat av: Chriss

Haha, you go sister :p

2011-08-09 @ 19:27:25
URL: http://chrissblogg.se
Postat av: Mariannes ifrågasättare.

Marianne, din lilla buse.

2011-08-10 @ 10:39:47
URL: http://stackebil.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0